تاريخ : سه‌شنبه ٢۸ آبان ۱۳٩٢ | ٤:٤٥ ‎ق.ظ | نويسنده : آسمان فردوس

 


چند وقت پیش فیلم تهران1500 را تهیه کرده و تماشا کردم.کنجکاو بودم ببینم فیلمی که چندین جایزه برده در چه حدی است!
بهرام عظیمی کارگردان این فیلم که فیلمنامه نویس در عرصه انیمیشن و طراح کاراکتر و کاریکاتوریست نیز می باشد،همه او را با شخصیت های معروف راهنمایی رانندگی مخصوصاً«داداش سیا» می شناسند.فردی که تاکنون 84جایزه ملی دریافت کرده و نیز عضو هیئت داوران بیش از 50 جشنواره ملی و بین المللی بوده است.این فیلم از فروردین87تا بهمن 90کار برده است و گفته شده بیش از 250متخصص ایرانی و غیر ایرانی در ساخت این انیمیشن سهیم بوده اند.
داستان «تهران 1500» از این قرار است که نازی (هدیه تهرانی) که برای تحصیل به ماه رفته است به درخواست پدربزرگ 160 ساله اش (مهران مدیری) به زمین بازمی گردد تا مراسم کفن و دفن پدربزرگ را که طبق قانون بیشتر از 160 سال نباید زندگی کند، سر و سامان دهد. جواد (بهرام رادان) یک راننده تاکسی است که عاشق نازی می شود و باید دیگر رقبا را از سر راه کنار بزند و...
این فیلم به خاطر برخی ویژگی های خاص، می توان گفت اولین تجربه نو در عرصه انیمیشن ایران هست که مهم ترین ویژگی آن،استفاده از چهره های مشهور سینمایی به جای شخصیت های کارتونی است.البته به نظر من عده ای در نقد این فیلم یا از این ور بام افتادند یا از آن ور یعنی عده ای افراط و عده ای تفریط.و این حقیر در عرصه سینما کارشناس نیستم فقط دارم به عنوان یک تماشاگر عام نظر خود را می گویم.
فیلم با صدای پخش اخبار ایران و تحولات آن در سال1500 آغاز می شود.و در این بین تهران را با چهره جدیدی نشان می دهد؛آسمان خراش ها و بناهای بلند با طرح های اسلیمی و نقوش اصیل ایرانی که به نظر من خلاقیت جالبی بود.ماشین های پیکان در حال پرواز و صدای پخش اذان که با قرار دادن این ها در کنار هم می خواهد تصویری از کنار هم بودن فرهنگ و پیشرفت علم را نشان دهد.طراحی نوع فضا ها و صحنه های فیلم،برای اولین بار در پویانمایی ایران دیدم.
با این که در تهران 1500 هستیم اما تکیه کلام های خاص ایرانی و حتی باور ها و فرهنگ ها هنوز حفظ شده و نیز در بیشتر گفتگو ها خیلی ظریف و گاهی کاملاً آشکار به نقدهای فرهنگی هنری اجتماعی می پردازد.به عنوان مثال؛شرکت خودرو سازی، بانک ها،موزه،نیروی انتظامی،سینما و هنرمندان،معضلات اجتماعی،رشوه گیری و خلاصه مباحث مختلفی را توجه نشان می دهد.در این فیلم سعی شده به موضوعات زیادی اشاره شود ولی در همه جا موفق نبوده گاهی به مطلبی اشاره کرده و پرداخته نشده آن را رها کرده.گویی می خواستند کار بزرگی کنند ولی کمی در پرداخت کار عجله کردند.به عنوان مثال گفت و گو ها و در کل فیلمنامه اش می توانست در سطح بهتری ارائه شود.و در مواردی ضعف دیده می شود.
بعضی گفتگو ها بسیار طنز و خنده دار است و بعضی هم بسیار جدید مثلا سر عقد به جای جمله عروس رفته گل بچیند  می گوید:«عروس رفته خودش رو آپدیت کنه..هنگ کرده داره ری استارت میشه».و بالاخره مایه های طنز فیلم سرگرم کننده است.
کار دوبله  خیلی خوب بود.واقعا حس می شد انگار دارند خود بازیگران معروف ایفای نقش می کنند.در قسمتی از فیلم در اجرای کنسرت موسیقی پویا،به نظر من افراط شده بود.یا  جایی در به تصویر کشیدن معضل اعتیاد.
درباره این فیلم زیاد می توان صحبت کرد ولی مطمئناً از حوصله دوستان خارج است.اما در مجموع فیلم تهران 1500گام خوب و موفقیت آمیزی است که در عرصه پویا نمایی ایران برداشته شده و بی شک برای رسیدن به موقفیت بزرگ در گام های نخست گاهی با ضعف هایی همراه است که کمی باید با دیده ارفاق نگاه کرد.
در آخر به یک نکته مهم اشاره می کنم ، درست است که این فیلم انیمشن است اما برای رده سنی بزرگسال است و با توجه به دیالوگ ها و بعضی فضاها،تماشای آن برای کودکان توصیه نمی شود.
(استفاده و کپی از این نقد تنها با ذکر منبع و نام بلا مانع است.)